Mamma får inte dricka öl längre?

”Straffa vuxna som är fulla med sina barn”





"Att som förälder supa sig full när man är med sina barn är inget brott.

Det borde det vara.

Det hävdar professor Madeleine Leijonhufvud på DN Debatt idag."


...


"– Att vara full hemma med barnen är det den minsta andelen tycker är okej. Det är en värdering nästan alla delar. Men sedan ser det annorlunda ut i praktiken, säger Sven Andréasson till Aftonbladet.se.

Han instämmer också i beskrivningen av hur barnet upplever en berusad vuxen. Det behöver inte handla om misshandel eller övergrepp för att det ska bli hemskt.

– Barn vänjer sig vid olika situationer, men berusning är exceptionellt på det sättet att det förändrar det grundläggande beteendet hos den person som är viktigast för dig. Det är skrämmande i en helt annan dimension än att se något läskigt på tv, säger Sven Andréasson och tillägger:

– Men sedan finns också alltid faran med bristande omvårdnad; om barnet öppnar ett fönster på sjunde våningen så måste den vuxne ha koll."

Så nu skall inte mamma/pappa få dricka mer öl på helgen?
Skulle verkligen en lagstiftning lösa alla "barn trauman" av att ett litet barn sett sina föräldrar dricka? Vem skulle i så fall kontrollera att det inte är ett barn i huset när det vuxna dricker?
Skall man som förälder behöva en barnvakt för varje gång man skall dricka en öl?

Det var mycket frågor som dök upp  i mitt huvud när jag läste denna artikel.

Själv har jag inga barn, inte heller några större trauman av att mina föräldrar har tagit ett glas vin eller två under min barndom. Borde jag kanske ha det?

Vad tycker ni?
Ska man som förälder inte få dricka i sitt barns närhet?
Handlar de inte mer om omdöme hur mycket man dricker och klarar av en om alkoholen som sådan?




Postat av: znyggacheyer!

jättefin blogg :) var gärna med i veckans blogg !<3

2010-12-08 @ 14:32:13
URL: http://znyggacheyer.blogg.se/
Postat av: CarolineViklund

Fin blogg :) allt bra?

2010-12-08 @ 18:53:37
URL: http://carroovklnd.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: